Часто виникають запитання, чи можуть учні робити записи, щоб краще запам’ятати почуте?
Після (а не під час) першого слухання можна порадити школярам на чернетці записати слова, словосполучення, які їм видалися особливо виразними, яскравими.
Під час повторного слухання, коли повідомляється завдання, пов’язане з видом переказу (докладний, стислий, вибірковий) і характером критичного осмислення тексту, учні уточнюють, чи правильно запам’ятали послідовність тексту; звертають увагу на фактичний бік (дати, імена, місце дії, події та ін.); визначають часові, причинно-наслідкові зв’язки, на які не звернули уваги під час першого слухання; відзначають виражальні прийоми, використані автором. Вони можуть щось занотувати, проте вчителеві слід наголосити, щоб школярі не намагалися записати багато. В робочих матеріалах можуть бути занотовані ключові слова, словосполучення, що підкреслюють своєрідність авторського стилю, оцінку зображуваного в тексті, ставлення до нього, можливе використання умовних графічних позначень тощо.
Необхідність у третьому слуханні може виникнути тоді, коли загальний задум автора, складний синтаксис, глибокий підтекст не сприймаються відразу і потребують значної уваги учнів. Під час третього слухання достатньо звернутися до окремих фрагментів тексту, що важко сприймаються учнями, до складних синтаксичних конструкцій, використаних автором виражальних прийомів та мовних засобів.
Особливої уваги потребує та частина роботи, яка починається після переказування. Створюючи невеликий твір (його обсяг для старшокласників може бути 1—1,5 сторінки (для учнів шкіл з російською мовою навчання — до однієї сторінки), учень повинен продумати початок тексту, висловити свої погляди, думки, почуття. З цією метою і в процесі виконання навчальних переказів, і під час підготовки до державної підсумкової атестації варто запропонувати школярам лексичний матеріал, що містить слова, словосполучення, мовленнєві звороти, які їм допоможуть під час оформлення власних висловлювань. Наприклад: На мою думку…; по-моєму…; я вважаю…; я переконаний…; мені хочеться зробити висновок…; я передбачаю, що…; я можу з упевненістю сказати (стверджувати)…; деякі сумніви в мене виникають, коли…; я поділяю погляди…; не можна не погодитися з поглядом (думкою автора, героя)…; вважаю за доцільне…; такий погляд підлягає сумніву…; такетвердження є хибним, бо…; я поділяю (не поділяю) погляди автора (героя).