Наприклад, учням пропонується відповісти на запитання, висловити свою думку з приводу викладеного в тексті. У цьому разі до первинного тексту не вноситься ніяких змін (учень докладно відтворює почуте, а свій текст створює після переказу). Якщо ж пропонується записати початок (вступ), кінець (висновок) до первинного тексту чи ввести в нього елементи опису, діалог, роздум тощо, переказати зміст тексту від імені іншої особи, літературного героя, то в цих випадках переказ за змістом відрізняється від первинного тексту.
Часто в учителів виникають запитання щодо такого виду творчого завдання, як переказ тексту від імені іншої особи. Учні це можуть зробити такими способами:
— за умови, якщо школярі замінили особу оповідача, то вони можуть вносити зміни у створений ними текст переказу, адже зміст почутого був переосмислений;
— якщо вони замінили форму, наприклад першу особу на третю (я, він, письменник), то в такому разі у відтвореному тек
сті не повинно бути відступів від змісту і композиції первинного тексту.
Залежно від завдання доповнення до переказу у вигляді твору за складністю і обсягом може мати форму:
- елементарної відповіді на запитання, що складається з 4—5 речень;
- невеликого опису, цікавого для учня і важливого для розуміння порушеної в переказі проблеми;
- невеликого роздуму з проблеми, порушеної автором первинного тексту;
- невеликої розповіді, що містить доказ власної думки з проблеми;
- розгорнутого роздуму з виділенням проблеми, порушеної у первинному тексті.
Якщо творче завдання до переказу оформлене учнем у вигляді нового тексту і не є органічним продовженням переказу, а виступає як окремий мовленнєвий твір (анотація, відгук, твір-роздум з приводу порушеної в тексті переказу проблеми та ін.), то його можна відділити від переказу, залишивши чистий рядок, він також може мати заголовок й епіграф.
Таким чином, слід акцентувати увагу школярів на тому, що процес сприймання тексту переказу і створення першого (чорнового) варіанта власного тексту, його редагування носять творчий характер.
Сприймання учнями змісту тексту відбувається по-різному. З метою ознайомлення можуть бути використані прийоми, про які говорилося раніше. Здебільшого в школі застосовується читання тексту вчителем.
Варто зауважити, що під час першого слухання тексту учні мають не тільки сприймати зміст, визначати тему, знаходити відповідність між заголовком і темою (пряма, переносна, опосередкована), намагатися зрозуміти основну думку тексту, а й