Переказ є одним із традиційних для школи видів роботи з розвитку мовлення. Він має давню історію і різнобічне методичне забезпечення.
Переказ (переказування) з певною метою по суті використовується на всіх уроках. Головна мета переказів на уроках української мови — навчання мовлення. Цим і визначається особлива методика при роботі над переказами різних видів, кожний з яких містить елементи творчості.
Письмовий переказ первинного тексту вимагає від учнів, окрім орфографічних і пунктуаційних навичок, мовленнєвих умінь. До таких належать уміння:
— слухати і розуміти текст, усвідомлюючи тему та основну думку, логіку викладу, провідний тип мовлення (розповідь, опис, роздум), стиль мовлення, особливості авторського стилю;
— запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;
— усвідомлювати взаємозумовленість мікротем, індивідуальний стиль автора (в тому випадку, якщо пропонується текст публіцистичного чи художнього стилів);
— відтворювати почуте в переказі (з урахуванням його виду (докладний, стислий, вибірковий) та особливостей типу і стилю мовлення);
— оформляти текст у вигляді автономного висловлювання (наявність у переказі початку і кінця);
— удосконалювати переказ відповідно до завдання первинного тексту, теми, основної думки, типу і стилю мовлення.
Одні з названих умінь розвиваються під час проведення всіх видів переказів, для формування інших необхідно використовувати певний вид переказу.
За обсягом первинного тексту в методиці розрізняються докладні і стислі перекази. Завданням докладного переказу є відтворення з усіма деталями, якомога повніше змісту первинного тексту зі збереженням його типу і стилю мовлення, композиційних та мовних особливостей (наприклад, якщо в тексті наявні діалекти чи застарілі слова, то учні мають право їх зберегти або ж використати літературні відповідники). Під час докладного переказування відтворюється приблизно 65 % обсягу первинного тексту.
Щодо змісту первинного тексту розрізняються повні, вибіркові, а також перекази із творчим завданням. У повних зміст первинного тексту передається повністю (навіть якщо це стислий переказ).
Переказ з додатковим творчим завданням передбачає не тільки відтворення (докладно, стисло чи вибірково) готового тексту, а й самостійне визначення композиції висловлювання, відбір і використання мовних засобів. Робота над цим видом переказу готує учнів до створення власних текстів.
Кожний етап навчання мовлення в школі має свої завдання і передбачає використання різних видів робіт, зокрема переказів. Таких етапів можна виділити три:
підготовчий (1—4 класи);
систематичний (5-9 класи);