сту та ін.).
VII. Мовний і стилістичний розбори тексту, під час яких увага учнів звертається на визначення завдання і мовленнєвої ситуації (кому адресоване висловлювання, з якою метою, за яких умов воно можливе), на залежність вибору мовних засобів і стилю мовлення від ситуації спілкування. Крім того, учні мають переконатися в доцільності авторського добору мовних засобів та відповідності його комунікативному завданню і основній думці тексту.
VIII. Усний переказ (повний або частковий), який може бути використаний під час проведення всіх видів переказів; особливо він ефективний під час навчання вибіркового і стислого переказів, коли в учнів виникають складнощі в процесі самостійного оформлення зібраного матеріалу та створення нового тексту.
IX. Редагування як прийом під час навчання зв’язного мовлення, що використовується в різних випадках і з різною метою (на етапі підготовки до переказу, аби попередити можливі недоліки, під час роботи з чернеткою, на уроці аналізу переказів, взаєморедагування).
Окремо слід виділити специфічні прийоми, пов’язані з формуванням умінь стисло і вибірково відтворювати текст:
- зіставлення переказів (одного й того самого тексту), різних за характером відтворення,— докладного й вибіркового, докладного й стислого;
- зіставлення планів докладного й стислого переказів;
- порівняльний аналіз первинного тексту і його стислого переказу;
- тематичний добір матеріалу з тексту та його систематизація;
- стиснення тексту;
- поширення тексту;
- визначення теми вибіркового переказу за його планом (або робочими матеріалами);
- складання висловлювання з елементами оцінки на основі первинного тексту та ін.
Усі види переказів (докладний, стислий, вибірковий) можуть передбачати вирішення додаткового творчого завдання. Метою переказів з творчими завданнями є максимальне набли
ження учнів до самостійної побудови текстів. Такими завданнями можуть бути:
- поширення авторського тексту (введення розповіді, опису,
- роздуму);
- зміна особи оповідача;
- зміна структури тексту;
- перестановка частин тексту для більшої логічності і компактності викладу;
- висловлення власного ставлення до дійових осіб, подій, явищ;
- розповідь про те, що найбільше сподобалося у творі і чому;
- доповнення тексту зі збереженням авторського стилю викладу тощо.
Від класу до класу творчі завдання ускладнюються.
Доповнення до переказу у вигляді окремої частини передбачає самостійний аналіз почутого, потребує розвиненого чуття стилю і вміння проникнути в підтекст, зрозуміти глибину авторського задуму,