Вибір учителем кожного з названих прийомів залежатиме від таких умов, як характер переказу (докладний, стислий, вибірковий), складність тексту, підготовленість класу до того чи іншого виду сприймання. Адже аудіювання передбачає три взаємопов’язаних види сприймання тексту:
- глобальне (сприймання в цілому, коли важливо зрозуміти, про що йдеться, яка основна думка, що головне в позиції автора);
- докладне (усвідомлення основних смислових блоків тексту з більшим чи меншим набором деталей залежно від спрямування на вид переказу — докладний, стислий чи вибірковий);
- критичне (формування погляду на те, про що йдеться в тексті).
Під час цієї роботи дуже важливою є установка на активне сприймання тексту: «Визначте тему та основну думку висловлювання»; «Чому текст має такий заголовок?» тощо.
- Бесіда за змістом, яка готує учнів до його сприймання, розвиває їхні мислительні здібності. Проте слід сказати, що недоцільно ставити надто багато питань до тексту для докладного переказу, оскільки це певною мірою знижує інтерес учнів.
- Аналіз структури тексту, під час якого школярі, окрім тематичної і смислової, засвоюють структурну цілісність тексту, визначаються щодо поділу тексту на частини (підтеми і мікро-теми), кожна з яких пов’язана з основною думкою, спостерігають за способами зв’язку частин і речень у тексті.
V. Складання плану (простого і складного), яке передбачає такі
інтелектуальні вміння, як поділ тексту на смислові части-
ни, формулювання кожного пункту плану, його оформлен-
ня, зіставлення плану і первинного тексту.
Зазначимо, що складання плану є як прийомом, так і пред-
метом навчання. Під час роботи над ним дуже важливо розріз-
няти план і композиційну схему тексту, наприклад типу роз-
повіді, опису, роздуму чи поєднання різних типів мовлення,
оскільки ця схема має велике значення для розуміння побудо-
ви тексту переказу. Наприклад, у тексті з поєднанням різних
типів мовлення (розповідного характеру з елементами опису
і роздуму) може бути така композиційна схема:
Розповідь
- Опис предмета.
- Оцінка предмета.
- Роздум.
Така орієнтовна схема підкаже учневі, з яких фрагментів складається текст, а знання про особливості типів мовлення допоможуть розчленити текст на слова і речення.
VI. Складання робочих матеріалів, які необхідні для розкрит-
тя окремих пунктів плану і провідної думки тексту в ціло-
му. В цих матеріалах записуються як слова і вирази до пер-
винного тексту, так і ті засоби, яких немає в тексті, однак
вони потрібні, наприклад для стислого переказування (уза-
гальнюючі слова чи речення, слова для зв’язку