МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕКАЗУ

  • прослуховування тексту і читання (комбінова­ний прийом роботи).
  • Вибір учителем кожного з названих прийомів залежатиме від таких умов, як характер переказу (докладний, стислий, вибірковий), складність тексту, підготовленість класу до того чи іншого виду сприймання. Адже аудіювання передбачає три взаємопов’язаних види сприймання тексту:

    • глобальне (сприймання в цілому, коли важливо зрозуміти, про що йдеться, яка основна думка, що головне в позиції ав­тора);
    • докладне (усвідомлення основних смислових блоків тексту з більшим чи меншим набором деталей залежно від спряму­вання на вид переказу — докладний, стислий чи вибірко­вий);
    • критичне (формування погляду на те, про що йдеться в тек­сті).

     

    Під час цієї роботи дуже важливою є установка на активне сприймання тексту: «Визначте тему та основну думку вислов­лювання»; «Чому текст має такий заголовок?» тощо.

    1. Бесіда за змістом, яка готує учнів до його сприймання, роз­виває їхні мислительні здібності. Проте слід сказати, що недоцільно ставити надто багато питань до тексту для до­кладного переказу, оскільки це певною мірою знижує інте­рес учнів.
    2. Аналіз структури тексту, під час якого школярі, окрім тема­тичної і смислової, засвоюють структурну цілісність тексту, визначаються щодо поділу тексту на частини (підтеми і мікро-теми), кожна з яких пов’язана з основною думкою, спостері­гають за способами зв’язку частин і речень у тексті.

    V.   Складання плану (простого і складного), яке передбачає такі
    інтелектуальні вміння, як поділ тексту на смислові части-
    ни, формулювання кожного пункту плану, його оформлен-
    ня, зіставлення плану і первинного тексту.
    Зазначимо, що складання плану є як прийомом, так і пред-
    метом навчання. Під час роботи над ним дуже важливо розріз-
    няти план і композиційну схему тексту, наприклад типу роз-
    повіді, опису, роздуму чи поєднання різних типів мовлення,
    оскільки ця схема має велике значення для розуміння побудо-
    ви тексту переказу. Наприклад, у тексті з поєднанням різних
    типів мовлення (розповідного характеру з елементами опису
    і роздуму) може бути така композиційна схема:

    Розповідь

    1. Опис предмета.
    2. Оцінка предмета.
    3. Роздум.

    Така орієнтовна схема підкаже учневі, з яких фрагментів складається текст, а знання про особливості типів мовлення до­поможуть розчленити текст на слова і речення.

    VI. Складання робочих матеріалів, які необхідні для розкрит-
    тя окремих пунктів плану і провідної думки тексту в ціло-
    му. В цих матеріалах записуються як слова і вирази до пер-
    винного тексту, так і ті засоби, яких немає в тексті, однак
    вони потрібні, наприклад для стислого переказування (уза-
    гальнюючі слова чи речення, слова для зв’язку