завершальний (10-11 класи).
Так, на підготовчому етапі в школярів формуються вміння, які дають змогу вже на наступному, систематичному етапі виробляти комунікативні вміння шляхом практичного засвоєння системи мовленнєвознавчих понять, які складають певну теоретичну основу роботи над переказом (текст, його основні ознаки, висловлювання, типи мовлення, стилі мовлення, види переказів: докладний, стислий, вибірковий, ситуація спілкування). Однак під час роботи над переказами основним є поняття про текст, його тематичну, смислову, стилістичну, структурну цілісність.
На завершальному етапі навчання мови і мовлення переказ як самостійний вид роботи майже відсутній, проте різні види відтворення тексту є необхідними елементами інших, складніших жанрів мовлення: доповідей, рефератів, рецензій, виступів, статей, конспектів, анотацій тощо, якими мають оволодіти випускники середньої школи.
Як уже зазначалося, переказ із творчим завданням посідає вищу сходинку складності. За його допомогою формуються вкрай необхідні вміння сприймати (слухати і розуміти) почуте, прочитане, відтворювати і продукувати (створювати власні усні і письмові висловлювання).
У методиці для позначення так званих творчих переказів використовуються різні назви: «ускладнені перекази», «перекази з елементами твору», «перекази з творчим завданням», «перекази з додатковим завданням» та ін.
Як ми вже говорили, головною метою в роботі над переказами різних видів є формування комунікативних умінь. У процесі навчання рідної мови учні повинні пройти довгий шлях — від докладного відтворення невеликого за обсягом, нескладного за
Методичні рекомендації 7 змістом і композицією тексту до самостійного стислого або вибіркового відтворення матеріалу на задану тему на основі кількох джерел, достатньо складних за композицією і мовленням, значних за обсягом, а також переказів із творчим завданням різного ступеня складності. Систематична робота над переказом з послідовним його ускладненням забезпечить успішне виконання учнями всіх зазначених програмою видів робіт і сприятиме підвищенню рівня їх мовленнєвої культури, а також орфографічної, пунктуаційної і стилістичної грамотності.
Аналіз спеціальних досліджень, збірників для переказів, досвіду роботи вчителів дав змогу виділити основні прийоми роботи над переказами, які слід використовувати на практиці. Коротко розглянемо їх.
- Вступна бесіда, метою якої є підготовка учнів до сприймання тексту.
- Прийоми, пов’язані зі сприйманням тексту:
- читання тексту вчителем (чи прослуховування магнітофонного запису);
- читання тексту учнями мовчки (якщо текст є перед очима);
- паралельне