Методика проведення контрольного переказу відзначається більшою самостійністю учнів у роботі з текстом, ніж під час написання навчальних переказів.
Під час державної підсумкової атестації робота повинна виконуватися самостійно, а тому вести під час самої атестації бесіду про те, що учням зрозуміло, що незрозуміло, безперечно, не потрібно. Також не проводиться усне переказування почутого й колективне складання плану до тексту. Дозволяється запис на дошці власних імен, географічних назв тощо, які можуть бути неправильно сприйнятими на слух.
Для державної підсумкової атестації з української мови в загальноосвітніх навчальних закладах передбачається докладний переказ, робота над яким триває протягом 90 хвилин.
Чистовий варіант підписується на титульній сторінці так:
Робота на державну підсумкову атестацію з української мови за курс загальноосвітньої середньої школи учня (учениці) 11 класу (прізвище, ім’я, по батькові в родовому відмінку)
На першій сторінці (там, де стоїть штамп школи) проставляється дата цифрами (наприклад, 29.05.2013 р.), на другій – виконується робота. На чернетці досить записати лише прізвище.
Зауважимо, що обсяг роботи (окрім титульної сторінки) може перевищувати 3 сторінки і потрібний буде подвійний аркуш-вкладка, у якому, починаючи з 5-ї сторінки, зазначається прізвище. ‘
Дуже важливо, щоб учитель мав можливість спочатку прочитати текст мовчки і приготуватися до його озвучення з дотриманням необхідної тональності, виразності, інтонаційної відповідності синтаксису і пунктуації.
Учні повинні здати роботи не пізніше часу закінчення атестації.
Структура проведення письмової атестації може бути такою.
Перше читання тексту переказу вчителем і слухання його учнями.
Невелика пауза (близько 5-ти хвилин), протягом якої учні зосереджуються на почутому, можуть стисло записати основну думку, ключові слова, прізвища, географічні назви, дати, цифри тощо.
Повторне читання первинного тексту вчителем і сприймання тексту на слух, під час якого учні можуть зробити записи на чернетці у вигляді плану, окремих слів, словосполучень, потрібних для розкриття основної думки, для зв’язку частин тексту тощо.
Виконання учнями на чернетці письмової роботи (плану, тексту переказу) у повному чи скороченому варіанті (для економії часу можна використовувати також скорочення окремих слів тощо).
Удосконалення написаного (редагування). Цьому етапу роботи учні повинні приділити 15—20 хвилин, що дасть змогу поліпшити мовне оформлення тексту, домогтися більшої точності у викладенні думок, знайти засоби для висловлення власного ставлення, оцінки, перебудувати речення в разі виникнення труднощів у розстановці розділових знаків, замінити слова, написання яких викликає сумніви.
Виконання роботи в чистовому варіанті (переписування). Учні повинні подбати про те, щоб робота була написана охайно, без виправлень, відповідно до норм оформлення письмового тексту (поділ тексту на абзаци тощо).
Перевірка учнями написаного в чистовому варіанті.
Під час докладного переказування відтворюється орієнтовно 65 % обсягу первинного тексту.