У ВЕСЕЛКОВІЙ ГАМІ КОЛЬОРІВ

Споконвіку український народ прикрашає житло, одяг, речі домашнього вжитку. Ні тяжка праця, ні злигодні, ні су­ворі випробування, які не раз випадали на долю нашого наро­ду в минулому, не змогли погасити природного потягу людей до краси. У мистецтві і через нього народ стверджував себе, ви­являв нестримне прагнення до кращого життя, до щастя, пле­кав мрії про прекрасне, засвідчував велич свого безсмертно­го духу.

Завітаймо в будь-який краєзнавчий або музей просто неба у Києві, Львові, Ужгороді, Переяславі-Хмельницькому, Чер­нівцях.

Ось святковий одяг гуцула з карпатських гір. У ньому зі смаком оздоблено все — від постолів до капелюха (кресані). Так само і в хаті: майже кожна річ — художній витвір, виго­товлений власноруч. А ось подвір’я хлібороба: навіть звичай­нісіньке ярмо чи віз прикрашені різьбою, що виявляє поетич­ну вдачу господарів…

Та не тільки в музеї, в кожній селянській хаті на Україні ми обов’язково побачимо вишивані речі. Вишивали рушники, сорочки, фартухи, хустки, свити, кожухи, наволочки, скатер­тини тощо.

Мистецтво вишивки захоплює веселковою барвистістю, гармонією кольорів, простотою й узагальненням художніх об-разів-символів. Вишивку нерідко порівнюють із піснею, музи­кою. Це справді музика в кольорі, сповнена високопоетичного звучання, гармонії, життєрадісності.

Про споконвічне поширення мистецтва вишивки в побуті українців збереглися свідчення істориків, згадки в літопис­них джерелах. На жаль, через недовговічність тканини зраз­ки стародавньої вишивки наших далеких предків не зберег­лися, але уявлення про них можемо скласти, вивчаючи твори

 

давнього живопису, скульптури. Так, дослідники встанови­ли, що на малюнках та іконах, які дійшли до нас з XV—XVII століть, зустрічаються зображення людей в народному одязі, прикрашеному вишивкою. її узори мало чим відрізняються від сучасних, хіба що орнаменти більш стилізовані, ніж на ткани­нах пізніших часів.

Віками народні майстри виробляли усталені традиційні форми вишивки, які збереглися й дотепер.

Узори та техніки вишивання дуже різноманітні і в кож­ній місцевості відзначаються певною стильовою єдністю. Чи найяскравіше втілено багатство й розмаїття мистецтва ви­шивки в українських сорочках. Біла полотняна вишиванка — невід’ємна частина українського народного вбрання: жіночого, чоловічого та дитячого в усіх його місцевих різновидах.

Переважно завдяки оздобленню та крою легко відрізняє­мо полтавську сорочку від подільської, гуцульської чи полісь­кої.

Вишивають на Україні здебільшого жінки. Довгими осінні­ми та зимовими вечорами дівчата вишивали, збираючись на до­світки та вечорниці, а навесні та влітку — в години відпочинку від польових робіт. Як правило, кожна з них, готуючись до за­міжжя, вишивала по кілька десятків сорочок, а серед них та­кож і чоловічу — своєму нареченому.

Традиційна прикраса народного житла — вишивані руш­ники. Розвішані по стінах, над вікнами, іконами, портретами, картинами, вони створюють у хаті затишок. Рушник у побуті здавна виконує різноманітні функції: декоративну, утилітарну, ритуальну. Декоративні рушники виготовляють з тонких ни­ток, вони мають барвисте оздоблення. Прості утирачі — з гру­бих ниток і прикрашаються скромно.

Рушник — неодмінний атрибут багатьох народних обрядів, звичаїв.

І в наш час зберігається прекрасний народний звичай вітати дорогих гостей хлібом-сіллю на вишиваному рушнику. Рушни­ки та хустки дарують також рідним і близьким, виряджаючи в далеку дорогу. Дівчата дарують вишивані хустки хлопцям, що йдуть на службу до армії.

Найвідоміші центри вишивання — це Решетилівка на Пол­тавщині, Клембівка на Вінниччині, міста Косів та Кути на Іва­

 

но-Франківщині, Вижниця Чернівецької області, а також Київ, Львів, Вінниця, Чернігів, Ніжин та інші.

У цих осередках утворились мистецькі школи, які виробили свій самобутній стиль художньої вишивки. Виробам полтавсь­ких майстринь здавна властива м’якість, ніжність відтінків, легкість рисунка, виконаного гладдю, вирізуванням та мереж­кою. На полтавських, чернігівських та київських рушниках часто використовується стилізований рослинний орнамент.

Гуцульські вишивки вирізняються геометричними узора­ми. Загальний тон виробів тут густий, насичений, переважа­ють червоні, чорні, зелені та жовті кольори, що виразно конт­растують з білим тлом полотна.

Вишивання сорочок, блузок, скатертин, серветок дожило до наших днів. Вишиванка — один із поширених видів свят­кового та сценічного одягу.

Як показує досвід, народна вишивка лишається мистецтвом невичерпних можливостей, даючи великий простір для творчо­го самовираження особистості, для відтворення краси й поезії життя в художніх образах, у веселковій гамі кольорів.

У Музеї народної архітектури та побуту України під час свят народних майстрів та на ярмарках відвідувачі мають змо­гу познайомитися з вишивальницями, однією з яких протягом багатьох років була Олександра Великодна. Вона опанувала всі техніки вишивки, а їх в Україні налічується більше сотні.

Давні техніки вишивки Полісся («занизування» та «заволі­кання») використовувала у своїх роботах майстриня Віра Бан-дрівська. Вона однією з перших звернулась до напівзабутих традицій поліської вишивки, якій властиві червоний колір та геометричний орнамент, подібний до тканого.

Давню поліську техніку «занизування» використовують у своїх роботах також Марія Шевчук, Зінаїда Магеровська, Надія Горлицька.

(691 сл.)    (За Л. Орел, Л. Стогнотою)