Качки, кури та індики будуть у мене підданцями одного королівства. Це будуть національності, що належать до одного племені.
Качки одно, кури друге, індики третє, а всі вони свійська птиця.
Як оселився в нас цей народ, я цього не знаю, це зникає в тумані віків або найменше десятиліть. Властиво, у них було не королівство, а республіка. Правда, траплялося, що іноді вихоплювався який-небудь півень або індик, котрий намагався верховодити, але з того і для самого не виходило нічого доброго. Звичайно, кінець був такий, що він зчиняв яку-небудь бійку, у котрій сам і гинув.
Ми з бабусею любили надвечір самі годувати кури. Тоді скликали всю птицю, і вони цілою хмарою покривали все вільне місце перед курником. Були там і білі, і жовті, і чорні, і сиві, і зозулясті, і рябі. Були гладенькі, кучеряві та волохаті, у котрих пір’я більш подобало на грубий волос, ніж на пір’я.
У мене і в бабусі між ними були свої. Приміром, мій був білий, трохи жовтуватий півник, з червоним, як жар, довгим хвостом (Н. Кибальчич; 169 сл.).
Завдання до тексту
1. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
- Качки, кури й індики — підданці одного королівства.
- Право верховенства.
- Годування птиці.
- Різнобарв’я курей.
- «Свої» птахи.
2. Визначити тип і стиль мовлення.
- Лексична робота.
Верховодити — бути верховодом, скеровувати дії інших; розпоряджатися.
- Встановити послідовність речень.
- Ми з бабусею любили надвечір самі годувати кури.
- Як оселився в нас цей народ, я цього не знаю, це зникає в тумані віків або найменше десятиліть.
- У мене і в бабусі між ними були свої.
- Це будуть національності, що належать до одного племені.
- Питання до тексту.
- Про яких птахів розповідається в тексті?
- Коли ці птахи оселилися в бабусі?
- Чим закінчувалися спроби верховодити?
- Хто годував курей?
- Які кури жили на подвір’ї?
- Розкажіть про власні спостереження за свійською птицею.
- Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Підданці, королівство, який-небудь, надвечір, гладенький,
пір’я, кучерявий.
За складеним планом переказати текст.