До нашого часу дійшло небагато творів давнього українського народного малярства. Серед них найбільш поширеним і улюбленим у народі був сюжет «Козак Мамай» («Козак-бандурист»). Жодному іншому творові не судилося прожити таке довге життя в стількох варіантах, повтореннях, копіях. Іконографічний тип зображення козака, мабуть, сягає своїм корінням культур народів, які в першому тисячолітті до нашої ери — першому тисячолітті нашої ери населяли територію сучасної України.
На процесі усталення композиційної схеми цього твору позначилися складні етнокультурні зв’язки й взаємовпливи давніх культурних традицій. Зусиллями багатьох поколінь вироблялася досконала форма, яка існувала протягом віків, міцно ввійшовши в свідомість народу. У збереженні цих традиційних форм, у нескінченних повторах і варіаціях на ту саму тему, в оперуванні стандартними поняттями й образами людина переконувалася в істинності вірувань і уявлень. Композиція, що зображувала мешканця степів у типовій для нього поставі, певно, й належить до тих стандартних образів, що кочували з одного століття в друге, ставши, зрештою, художньою «формулою», без якої український образотворчий фольклор уже не міг обійтися.
Малювали «Козака Мамая» на полотнах і на стінах хат, на дверях і віконницях, на кахлях і на скринях. Малювали навіть на липових вуликах і пранишних дошках — час від часу на них з’являлося простодушне обличчя цього козарлюги. Ймовірно, що в таких випадках зображення запорожця набувало значення оберегу, охоронця житла, господи, селянина.
Народного героя, козака-воїна малювали не в запеклій сутичці з ворогом, а під час перепочинку, спокійним і замріяним. Та за цим зовнішнім спокоєм криються його глибокі душевні переживання. Чимало років він уже не розлучається із шаблею, боронячи батьківський край від ворогів. А коли випала вільна хвилина, сів під дубом, поклав осторонь зброю і самій лише бандурі, «подрузі вірній», виповідає в співі свої тужливі думи.
Образ козака на наших картинах — це велична, викристалі-зована віками дума народу про свою сутність. Нарід стомився від повсякчасних воєн, від розорень і спустошень, що обернули квітучий край у пустку. Зазнавши стільки горя й лиха, він прагнув миру, вільної праці. Миролюбний характер народу й уособлює образ козака-бандуриста.
Але водночас український народ завжди був готовий освятити ножі, щоб захистити могили своїх предків, свою рідну землю. Це символізує розкладена навколо козака зброя. Відоме козацьке правило, звичай: на тимчасових постоях ніколи не відкладати далеко зброю, не розсідлувати коня.
Те саме бачимо й на картинах, які засвідчують постійну готовність його до бою.
Майже на всіх відомих картинах «Козак Мамай» є зображення дерева, здебільшого дуба. Під його розлогим гіллям козак спочиває. Дуб, як і в пісенному фольклорі, символізує стійкість, міцність (у народі кажуть: «міцний, як дуб»), Він також постає уособленням богатирської сили, дужого здоров’я («здоровий, як дуб»). Це дерево в народно-пісенній творчості українців стверджує довговічність народу, його невмирущість, безсмертність. На деяких картинах цей символ посилюється за допомогою інших зображень. Наприклад, на дубі сидять вороги й стріляють у козака з пістолетів, проте жодна куля його не бере.
(450 сл.) (Із журналу «Пам’ятки України»)