Творче завдання: пояснити, чому образ козака Мамая набув в Україні популярності.
Цього козарлюгу ні куля ні шабля не брали, бо він був заворожений, тобто — безсмертний. І в огні він не горів, і в воді не тонув, бо виходив із вогню мокрим, а з води — сухим. А ім’я його знане було по всій Україні — Мамай.
Саме цього козака на Запорожжі ніколи не було. Але були тисячі до нього подібних. Саме тому Мамай у народних піснях, легендах і переказах згадується набагато частіше, ніж будь-який гетьман кошовий чи полковник. Бо Мамай — не просто сам по собі Мамай, це — вся козацька Україна. Це — незвичайний характерник (так називали в наших краях добрих чародіїв), помічник і захисник усіх чесних людей. Не випадково на одній із давніх картин невідомого автора, де змальовано Мамая, читаємо такий підпис: «Козак — душа правдивая».
Багато таких картин із різними варіантами зображення Мамая зберігається сьогодні в художніх музеях України. А ще
більше їх було в нашому краю в давні часи козаччини та й довго ще після неї. Вони, як ікони, жили чи не в кожній українській хаті. Під ними народжувалися і виростали хлоп’яки, які вже з юних літ мріяли про Січ, героїчні походи і козацьку славу.
Часто бувало так, що на кожній новій картині зображено вже ніби й іншу людину. Тому на деяких ставав трохи подібним до Івана Сірка, Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького чи ще до якогось іншого народного героя.
Ніякий ворог не міг здужати Мамая, бо був він, як розповідають легенди й перекази, ні для кого незборимим. Тільки свисне його шаблюка, так і сипонуться навсібіч голови нападників. І тільки небагатьом, насмерть перестраханим, щастить утекти, щоб рознести по своїх краях звістку про нездоланного характерника, який (так найчастіше він змальований на картинах) сидить під крислатим молодим дубом посеред степу широкого, на бандурі грає, люлечку посмоктує і веселі слова примовляє. Побіля козака наготові лежить бойове спорядження, мушкет, порохівниця і кварта, щоб мед-вино пити. Позаду нього стримить увіткнутий у землю гострий спис, а на гілляці висить шабля, що втоми не знає і не щербиться ніколи, бо вона — теж заворожена. Поблизу Мамая застиг вірний кінь вороний, зірким поглядом степ окинув, чи не зворухнеться десь там зачаєний ворог…
Хто ж малював ці дивовижні картини, які, мов птахи, розліталися по всій Україні, не минаючи жодної світлиці? їх були тисячі, цих безіменних художників. Вийшли вони і з козацтва, і з городян, і зі спудеїв знаменитої Києво-Могилянської академії, і з усіх усюд нашого краю.
А що ж то за дивне ім’я — «Мамай»? Щоб пояснити його походження, ще й сьогодні сперечаються вчені. Кожен пропонує свою версію походження й значення того слова. Але переважно сходяться на тому, що слово «Мамай» споріднене зі словом «мама», яке в санскриті значить дядько. Але — не просто рідний дядько, а чоловік, котрий виховував дитину, навчав її різних мистецтв і ремесел і взагалі науки життя. А в татарській мові у слова «мамай» зміст зовсім інший, на те нічим не схожий. «Мамай» — це страшна почвара, що лякає малих дітей.
Звичайно ж, козаки — та й не тільки козаки на Україні — добре знали татарське значення слова «мамай», але не зважали на нього. Вони вклали в нього зовсім інший зміст. Мамай — це
характерник. І — край! Чи, може, зумисне дали своєму героєві таке ім’я, щоб татари його лякалися. А самі в Україні добре знали, що він — «душа правдивая…»
(523 сл.) (За М. Слабошпицьким)