Ділова оцінка персоналу –
це цілеспрямований процес встановлення відповідності якісних характеристик персоналу (здібностей, мотивацій і властивостей) вимогам посади або робочого місця. Розрізняють 2 основні види ділової оцінки: -Оцінку кандидатів на вакантну посаду; -Поточну періодичну оцінку співробітників організації. При оцінці можна використовувати кілька методів, які визначають особливості виділення конкретних значень показників. Метод шкалювання може проявляти себе у двох формах: метод градації і метод оціночних шкал з описом кількісної оцінки. При методі градації оцінювачу пропонується шкала з бальних визначенням значень показників, причому ці бали представляють ступінь вираженості показника. Приклад використання методу градації проілюстрований нижче. Показник: дотримання встановлених термінів 1 2 3 4 5 – рідко часто не в основному з деякими завжди дотримується винятками
Цей метод, що нагадує собою систему шкільних оцінок, не пов’язаний з великими витратами на розробку і тому зручний і економічний. Але при цьому виникає певний ряд проблем. Числове позначення вираженості показника робить можливим широке поле інтерпретації в оцінювача (наприклад, в залежності від рівня його власних претензій). При оцінюванні це називають помилками поблажливості чи суворості. Є оцінювачі, які схильні давати судження або з екстремальних (1 або 5) значенням («тенденція до екстремуму»), або за середнім значенням шкали («тенденція до середини»).
Щоб знизити суб’єктивізм при використанні методу градації, використовують інший різновид шкалювання – метод оціночних шкал з описом кількісної оцінки. При цьому числові значення шкали інтерпретуються більш докладним описом способу дій, відповідного даному числовому значенню. Відмінності будуть складатися в обсязі і ступеня конкретизації окремих описів. Приклад використання даного методу представлений в табл. Приклад використання методу оціночних шкал з описом кількісної оцінки
Показник оцінки: співробітництво | ||||
5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Яскраво виражена здатність до співпраці; при цьому має власну думку, може позитивно впливати на інших, рахується з думкою навколишніх, конструктивно сприймає критику. | Хороша здатність до співпраці; має власну думку, яка цінується іншими, вважається з думкою оточуючих, позитивно сприймає критику. | Здатний до співпраці, власну думку ставить на передній план, в цілому добре сприймається іншими, не завжди сприймає думку оточуючих і критику. | Показує невелику схильність до співпраці, утримується від висловлення власної думки, залишається непомітним. | Не показує схильності до співпраці. |
Якість даного методу підвищується при зростаючій конкретизації опису відрізків шкали. При цьому слід прагнути до безпосереднього відображенню в шкалі вимозі до робочого місця (посади). Тим самим досягається менша схильність до спотворених оцінок.