Батько й мати Юліанові мешкали в замку, що стояв на згір’ї серед лісу.
На кожному з чотирьох ріжків будинку була гостроверха башта з дахом, вибитим олов’яною бляхою, а підвалини мурів стояли на важких могутніх скелях, які круто спускались в глибину лісу.
Брукований двір був виметений так чисто, мов підлога у церкві. Довжелезні ринви зроблені на кшталт драконів з пащами, з них виливали дощову воду у цистерни. На вікнах у всіх поверхах сто¬яли розмальовані глиняні горшки, у яких зеленів васильок або геліотроп, що починав розквітати.
За другою огорожею, зробленою з паль, починався фруктовий сад, потім квітники, на яких штучно розсаджені квітки формували літери та цифри, виноградові альтанки, де можна було знайти прохолоду в спеку, далі вирівняний плац, котрий був назначений панам для забави. З другого боку знаходилась псарня, стайні, пекарня, винниця і тік. Зелені пасовиська тяглись навкруги, наче обведені огорожею з колючих рослин.
У будинку залізо, яким були окуті двері, так і сяяло, шпалери в покоях захищали від холоду. У шафах було повно білизни, льохи заставлені бочками з вином, дубові скрині аж тріщали від мішків з грошима.
У зброярні, поміж прапорами і головами диких звірів, можна було бачити зброю всіх часів і народів, починаючи від пращ Амам-цишів і дротиків Гагамонтів, до коротких і широких сарацинських шпаг і до норманських кольчуг (Н. Кибальчич; 210 сл.).
Завдання до тексту
1. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Батько й мати Юліанові мешкали в замку.
2. Опис замку ззовні.
3. Замковий двір.
4. Фруктовий сад, квітники.
5. Господарські приміщення.
6. Опис внутрішніх приміщень замку.
7. Замкові трофеї.
2. Визначити стиль і тип мовлення.
3. Лексична робота.
• Винниця — заст. 1. Підприємство, де виготовляли горілку та спирт. 2. Склад з алкогольними напоями. 3. діал. Вино¬градник.
• Геліотроп — трав’яниста декоративна рослина із запашними ліловими квітами.
• Кольчуга — частина старовинного захисного військового спо¬рядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
• На кшталт — на зразок.
• Ринва — труба або жолоб для стікання води.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Згір’я, гостроверхий, олов’яний, довжелезні ринви, на кшталт,
геліотроп, розсаджені, винниця, сарацинські шпаги, норманські кольчуги, пращі Амамцишів, дротики Гагамонтів.
5. Встановити послідовність речень.
1. Брукований двір був виметений так чисто, мов підлога у церкві.
2. У зброярні, поміж прапорами і головами диких звірів, можна було бачити зброю всіх часів і народів.
3. За другою огорожею, зробленою з паль, починався фрукто¬вий сад.
4. У будинку залізо, яким були окуті двері, так і сяяло.
5. Питання до тексту.
• Чиї батьки жили в замку?
• Опишіть замок ззовні.
• Опишіть двір замку.
• Де починався фруктовий сад?
• Що формували штучно розсаджені квіти на квітнику?
• Які господарські приміщення знаходились неподалік замку?
• Яку зброю можна було побачити в замку?
7. За складеним планом стисло переказати текст.