ТРАДИЦІЙНЕ ЗВЕДЕННЯ ЖИТЛА НА УКРАЇНІ

Творче завдання: поміркувати над тим, як би вигля­дало житло сучасної людини, якщо б вона так само ретельно ставилася до влаштування своєї оселі, як її пращури.

Невдовзі на обочині вранці загуркотіли плахи. Новий сусі­да звозив дерево, наготовлене протягом кількох років. Довгі, з жовтуватим відлиском, соснові плахи складали в бурти. По­руч одсвічувалися на сонці дошки, рябчастим панцирем ски-дувалися дубові підвалини.

Та перш, ніж перевезти ліс, користувалися давнім народним звичаєм. На тому місці, де мала стояти хата, ввечері розклада­ли чотири спеціально випечені житні перепічки. За повір’ям, якщо протягом ночі одна з перепічок зникне, то тут можна бу­дувати оселю. Якщо ж ні, значить у господарстві не вестиметь­ся худоба, обсідатимуть злидні.

Витоки цього праслов’янського звичаю тягнуться ще з язич­ницької доби. Тоді людина була безсилою перед природними явищами, і тому предки вдавалися до всіляких передбачень. У даному разі хліб символізував достаток. А коли котрась із тварин поласує ним, отже в оселі, вестиметься живність.

На визначеному місці сільські теслі закладали підвалини. Ця подія завжди проходила з особливою урочистістю. Розпла­новували розмір житла, викопували ямки для стовпців, закріп­ляли їх і навершували дубовими підвалинами. При цьому на покутньому стовпці господар клав кілька копійок, «щоб у гос­подарстві завжди велися гроші».

Коли ж підвалини були закріплені, роботу припиняли. За­кладини освячувалися ритуальним обідом. На умовному по­куті господиня застеляла скатертину й розставляла спеціально приготовлені страви. Майстри з господарем повагом усідалися за їжу. Старший серед будівельників бажав господарям щасли­

 

вого зажитку, статків, злагоди їм, дітям та онукам на новому осідлі. Подякувавши за щедрі побажання, господар наповню­вав келишок, який мав обійти гостей за сходом сонця.

За ритуальним обідом домовлялися, коли почнуть зводити стіни. Визначали день, кількість осіб, які б допомагали в ро­боті. Ці допоміжні послуги, за давнім українським звичаєм, виконували толокою. Без толоки практично не могла обійти­ся жодна селянська родина. Будь-яка важлива господарська робота вимагала чимало робочих рук. Тому, за звичаєм, на неї сходились усім селом.

Особливою ошатністю відзначалась у житлі призьба. Годі знайти було в селі хату, де б не сяяла приємною рудизною ця господарська прибудова. Призьба виконувала кілька функцій. Вона правила за своєрідний утеплюючий елемент. На ній су­шили всіляке насіння, фрукти, провітрювали цибулю. Восени тут жовтіли соняхи й гарбузи. Весною та літом на призьбі пе­репочивали господарі, гралися діти. Збиралися сусіди на то­вариські посиденьки, ведучи неквапливі розмови. Призьбу за­вжди тримали в чистоті. її постійно змащували рудою глиною, застеляли килимами. Обіч неї висаджували півники, мальву, півонії, м’яту, бузок, калину.

(349 сл.)                                                        (За В. Скуратівським)