Стратегічні зміни забезпечують перехід організації з теперішнього стану до бажаного, збільшують її конкурентоспроможність.
Під час вибору варіанта стратегії змін організації береться до уваги значна кількість чинників щодо самої організації, а також середовища, в якому вона працює.
Серед основних факторів, які стосуються безпосередньо організації, слід назвати такі:
■ Цілі організації, в яких відображається, до чого прагне підприємство. Від цілей залежить варіант стратегії — зростання, стабілізації, виживання (реструктуризації), скорочення.
■ Пріоритети, інтереси вищого керівництва суттєво впливають на вибір стратегії.
■ Стратегічний потенціал організації є одним із найважливіших моментів у виборі стратегії. Без кваліфікованого персоналу, сильної управлінської команди, придатної технології, обладнання неможлива реалізація стратегії, котра потребує глибоких знань, високої кваліфікації та відповідного виробничого потенціалу організації.
■ Розмір організації істотно впливає на вибір стратегії, оскільки саме залежно від цього чинника, а також галузі, в якій діє організація, визначається модель поведінки стосовно конкурентів і враховуються обмеження, пов’язані зі специфікою галузі.
■ Конкурентні переваги організації.
■ Стадія життєвого циклу підприємства.
■ Фінансові ресурси організації також впливають на вибір стратегії, оскільки будь-які стратегічні зміни (розробка нових продуктів, перехід до нової галузі, вихід на зовнішній ринок, розширення збутової мережі) потребують значних фінансових витрат.
■ Ступінь залежності від зовнішнього середовища відіграє значну роль у виборі стратегії. Реалізація стратегії залежить не лише від наявності відповідного стратегічного потенціалу, а й від того, чи можна знайти постачальників сировини та матеріалів, які підходять, або споживачів продукції.
■ Зобов’язання організації за попередніми стратегіями. У виборі стратегії враховується той чинник, що впродовж певного часу організація виконуватиме попередні зобов’язання, а це стримуватиме або коректуватиме можливості реалізації нової стратегії.
■ Фактор часу обов’язково береться до уваги у виборі стратегії.
Основні чинники, що пов’язані з середовищем функціонування організації і впливають на вибір стратегії:
■ Привабливість стратегічної зони господарювання. Цей чинник впливає на вид стратегії (зростання або скорочення) і ступінь її агресивності.
■ Стан галузі й сильні сторони організації можуть мати вирішальне значення у виборі стратегії розвитку.
■ Стратегії конкурентів та їх кількість.
Визначення дієздатності нової стратегії:
1) Відповідність обраної стратегії стану та вимогам оточення.
2) Відповідність обраної стратегії потенціалу та можливостям організації.
3) Прийнятність ризику, який супроводжує стратегію.