Основні правила, яких зобов’язаний дотримуватися лектор для підготовки навчальної лекції, такі:
– підбір, вивчення й аналіз здобутків класиків соціології з досліджуваних проблем;
– підбір, вивчення й аналіз літератури сучасних соціологів, соціальних психологів і соціальних педагогів, що стосується теми лекції;
– добір найбільш істотного, головного в розроблювальній темі, що аналізується;
– складання плану робочої лекції;
– вибір стилю викладу;
– підбір наочного приладдя: таблиць, рисунків, схем, діаграм.
Ці правила є загальними при підготовці як традиційних навчальних лекцій, так і нетрадиційних. Крім того, будь-яка навчальна лекція має за своїм змістом відповідати ряду вимог:
– послідовність у викладі досліджуваної проблеми;
– стислість і ясність висунутих гіпотез, які розвиває лектор;
– переконливість і логічність у викладі матеріалу;
– взаємозв’язок і взаємозумовленість окремих розділів лекції.
Вище перелічені вимоги щодо змісту лекції також є універсальними. А методика піднесення досліджуваного матеріалу чи стиль лекції із соціології можуть бути дуже різноманітними. Нетрадиційними методами викладу навчальної лекції можуть бути: есе, використання міфів і легенд, казок і сказань, прислів’їв і приказок, притч і народної мудрості, образних порівнянь, прикладів з художніх творів, гумору, трактування понятійного апарату.