Періодичність та місце проведення оцінювання персоналу

Оцінка персоналу полягає у ви­значенні того, якою мірою кож­ний працівник досягає очікуваних результатів праці й відповідає тим ви­могам, які випливають з його виробничих завдань.

За регулярністю проведення процесу оцінювання оцінки поділяються на такі, що одержуються постійно з певною періодичністю — раз у півроку, у рік, у два роки; епізодичні оцінки, які зумовлені певним етапом (завершенням випробувального терміну, пересуванням по службі, заходами дисциплінарної відповідальності тощо).

Залежно від періоду оцінювання оцінку поділяють на поточну, підсумкову і перспективну. Перша оцінка визначає рівень поточного виконання працівником своїх обов’язків, підсумкова оцінює виконання роботи та її результати по завершенні певного періоду (1, 2, З, 5 років), перспективна оцінка здібностей, якостей, мотивацій, очікувань дає змогу прогнозувати потенційні можливості працівника.

Основні цілі оцінки персоналу:

– оцінка потенційних здібностей і можливостей працівників;

– оцінка потреб у підвищенні кваліфікації та подальшому вдосконаленні працівників;

– оцінка результатів трудової дія-ті;

– поліпшення управління дія-тю підприємства.

Оцінка персоналу може повноцінно виконувати притаманні їй функції за умов побудови на принципах: а) невідворотності (обов’язковості); б) загальності (оцінюють кожного); в) систематичності (оцінка здійснюється постійно); г) усебічності (оцінці підлягають усі сторони діяльності та особистості людини); д) об’єктивності.

Найефективнішим місцем є центр оцінки персоналу (його ефективність 70-80%). Акцент робиться на критеріальній оцінці. Використання великої кількості різних методів і обов’язкове оцінювання одних і тих же критеріїв в різних ситуаціях і різними способами підвищує прогностичність і точність оцінки. Особливо ефективно при оцінюванні управлінського персоналу.

Крім анкетного опитування дуже ефективним є тестові випробу­вання (для керівників різних рівнів), що дають змогу оцінити пер­сонал об’єктивніше.

Методика такого випробу­вання може охоплювати:

1. Виконання управлінських дій. 2.Обговорення проблем у невеликій групі. 3.Прийняття рішення. 4.Розроблення проекту. 5.Підготовка службового листа.