Весілля, з низкою ритуалів, обрядів, які об’єднували два роди, мало в народі більшу вагу, ніж церковне вінчання. Розпочиналося дійство з виготовлення весільного печива. Коровай — святий хліб, що раз на віку печеться, високий і круглий. Прикрашений голубами, квітками, барвінком і калиною, він був даром для молодят і мав накликати в дім, достаток, любов, згоду. Пекли коровай (і то тільки жінки, що лагідні на вдачу і добре живуть у шлюбі) напередодні весілля, вславляючи піснями і діжу, і піч, і самих коровайниць.
А ще пекли шишки — «гуски», «качки», «сови», щоб обдарувати гостей. «Лежень» — довгий хліб із запеченими яйцями та грошима підносили по весіллі, а через «дивень» — круглий калач з діркою — дивилася молода на весільний поїзд жениха. Щоб при хлібі жилося. Пекли також «борону» (як справжню) і дарували батькові молодої у викуп за доньку. Столи ломилися од страв, і до кожної була приспівка чи примовка. А коли приходив час молодій покидати батьківський дім, знімали з неї вінок — символ дівоцтва, і одягали хустку чи очіпок — убір заміжньої жінки. Вона прощалася з подругами, роздаючи їм стрічки, з домашнім вогнищем, маминим хлібом, обходячи тричі навколо діжі. І знову — на дорогу — посипала мати наречених зерном і дрібними грошима, щоб жили довго й заможно (Г. Бондаренко; 196 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Низка весільних обрядів.
2. Коровай — святий хліб.
3. Жінки-коровайниці.
4. Щоб при хлібі жилося.
5. Столи ломилися од страв.
6. Вінок — символ дівоцтва.
3. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Вінчання, приспівка, примовка, печиво, дівоцтво, роздаючи,
коровай, напередодні.
4. Питання до тексту.
• Чим прикрашала корова?
• Хто пік коровай?
• Ще які страви пекли, окрім короваю?
• Навіщо молода дивилася крізь «дивень» на поїзд молодого?
• Навіщо пекли «борону»?
• 3 чим прощалася молода, покидаючи батьківський дім?
5. За складеним планом переказати текст.