БЕЗКОРИСЛИВІСТЬ ДОБРА

Творче завдання: ввести у текст роздуми про давні звичаї народів світу.

Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди ще у сиву давнину. У Вавілоні був такий звичай — недужого виносили на майдан чи дорогу. Ко­жен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив. Такий звичай побутував і в ассірійців, і в єгиптян. Звичай чи­нити добро безкорисливо.

Колись у Сербії був такий закон: той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно немає тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в XVII столітті, плодоносять і радують людей ще й сьогодні.

Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрівник, втамувавши голод чи спрагу, не може навіть подякувати, не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту.

Та й узагалі, невже така нездоланна межа між близькими і далекими? Коли вдуматися — кожен «чужий» та «далекий» для когось близький, рідний. І цим «кимось» могли б бути ми з вами, аби народилися під іншим дахом. Вчені зробили цікаві висновки. Якщо розглядати генеалогію, то у якомусь генному поколінні ми всі — родичі.

У психологів є термін «емпатія». Так називається здатність співпереживати, відчувати себе на місці іншого.

Що тонша духовна організація, то вищий інтелект люди­ни, більш характерна для неї ця риса. Невипадково кіноакт­риса Нона Мордюкова якось сказала: «Відчувати чужий біль, чужу радість, як свою,— ось що головне».

Сьогодні здатність співпереживати, на жаль, властива не кожному. Очевидно, досконалішій людині майбутнього спів­переживання буде властиве більшою мірою. Причому не спо­глядальне, а активне, дійове.

(258 сл.)                                                              (За О. Горбовським)