Аудит персоналу – це “система консультаційної підтримки, аналітичної оцінки та незалежної експертизи кадрового потенціалу організації”.
Аудит персоналу займає особливе місце в рамках управлінського аудиту. Будучи системним, він непорівнянний з діагностикою окремих сторін діяльності організації. Відображаючи інтегруючу роль управління персоналом, аудит персоналу досліджує питання:
-управління організацією в цілому (підконтрольні вищого рівня управління організацією);
-лінійного управління підлеглими організаційними функціями (трудовими колективами) у розрізі його об’єктів та функціональною (технічної) роботи організаційних функцій (в тому, числі підрозділу з управління персоналом).
Рівні управлінського аудиту, взаємопов’язані з аудитом персоналу, можуть відповідно бути названі аудитом управління організацією, аудитом лінійного управління та аудитом організаційних функцій (аудит організаційної функції “управління персоналом”).
Аудит персоналу може застосовуватися в якості методу, що визначає ефективність системи прийняття управлінських рішень і контролю ефективності системи управління персоналом. З останньою метою доцільно регулярно здійснювати внутрішній аудит персоналу.
Об’єктами аудиту в цьому випадку є персонал, принципи організації його роботи, управління та діяльності, тобто результати роботи.
Аудит дає уявлення лінійним менеджерам про внесок їх підрозділів в успіх фірми, формує професійний образ менеджерів і фахівців служби УП, допомагає прояснити роль служби управління персоналом, що призводить до більшої стабільності всередині фірми. Найбільш важливо, що він розкриває проблеми та гарантує згоду з різноманіттям законів. Цим пояснюється збільшення інтересу до аудиту персоналу в багатьох країнах в останні роки.
Отже, аудит персоналу:
· Показує внесок кадрової служби у досягнення кінцевих цілей організації;
· Підвищує професійний імідж служби УП;
· Стимулює зростання відповідальності та професіоналізму працівників служби УП;
· Уточнює права і обов’язки служби УП;
· Забезпечує відповідність стратегії, кадрової політики та практики її реалізації;
· Виявляє основні кадрові проблеми;
· Гарантує постійне дотримання трудового законодавства;
· Забезпечує оптимізацію витрат на здійснення кадрових заходів та утримання служби управління персоналом;
· Стимулює прогресивні нововведення в галузі управління персоналом;
· Здійснює оцінку системи інформаційного забезпечення кадрової роботи організації.