Творче завдання: написати, чому, на вашу думку, молодий Гоголь знищив свій перший літературний твір.
Підкови були збиті, й мишаста шкапа раз по раз ковзалась по бруківці. Яким і Гоголь йшли поруч фаетона, кучер сидів на передку, іноді він оглядався, і в його очах засвічувалися вогники цікавості та презирства. Цілісінький день цей поста-тий пан метався зі своїм служкою по книгарнях і скуповував якісь книжки. Ця метушня викликала підозру. Нарешті переїхали Вознесенський міст, під’їхали до готелю «Неаполь». Готель третьорозрядний, Микола побував тут вранці і найняв кімнату. Поставив умову, щоб кімната була з каміном. Почали з Якимом носити в номер великі білі папки. Низенький рябий коридорний висловив здогад, що пан, мабуть, друкуватиме фальшиві гроші, і готельні служники зашмигали повз сімнадцятий номер, неначе щурі.
Але в номері було тихо, тільки гоготіло полум’я в каміні.
Книжки не хотіли горіти. Вони вмирали в муках, корчилися, скручувалися в трубочки, а він безжально штурхав їх у вогонь.
Поема «Ганц Кюхельгартен» пішла в небуття. Пушкін ніколи не дізнається про неї. А якщо дізнається? Який сором, яка ганьба! Ні, окрім видавця, справжнього прізвища автора не знає ніхто. Видавець пообіцяв мовчати.
У вогонь полетіли «Северная пчела», «Московский телеграф» — журнали, в яких надруковані знищувальні рецензії на «Ганца». Микола й зараз здригнувся, пригадавши, що там надруковано. Слова пекли, як кропива. Критики дорікали йому в велеречивості, неправдивості сюжету, беззмістовності, надуманості і бракові почуттів. «Світ нічого не втратив би, коли б ця перша спроба юного таланту лишилася під спудом»,— так їдко-іронічно закінчував свою рецензію видатний петербурзький критик. Проймаючись злістю проти дошкульних критиків, Гоголь водночас вірив їм. Йому мовби відкрилися очі, він спробував читати власне творіння, й ті рядки, які колись дзвеніли, зажебоніли, як жебраки. Закоханий жебрак — це страшно.
Заснути цієї ночі він не міг. Думки товпилися, як сліпці на церковній паперті, штовхалися, перепиняли одна одну. Сталося випробування самого себе. Потратив материні гроші, змарнував час. Отже, глухий кут? Тоді для чого жити далі? Жити треба. Але інакше. Бо життя не таке, яким здавалося з гімназичного вікна. Ідилій немає. Вони десь там, в садах едему, якщо хтось вірить у ті сади. А тут боротьба за шмат хліба, за чини, за маєтності. Вже потерся по канцеляріях, побачив на власні очі. Світ — він страшний. То що ж, опустити руки, служити, в п’ятдесят літ дослужитися до дійсного радника й з тим вийти у відставку? Покинути писати, за перо вже не братися ніколи?
Сів на ліжку.
«Ні, мені треба перебороти себе, переродитися, заживити новим життям, розквітнути силою. Все життя віддам для щастя й добра людей». Похвалив себе за таку думку, навіть стиль видався добрим. Тільки от морока, як він їм служитиме, цим добрим і маленьким людям? Якими ділами може полегшити їхнє існування? Служінням у департаменті? Так то товчіння води в ступі. Хлопці кажуть, що в нього є талант бачити в людях смішне та погане. Висміювати погане, щоб його було менше? Я можу зобразити його, лицедіяти. Боже мій, талант лицедія!
Батько штовхав мене на іншу путь. «Записуй, збирай те, що вронили вуста народу. Зберігай ці скарби — багатий ними будеш, і твої дні сповняться радощів». Збирати — звичайно, це добре. То більше в Петербурзі попит на малоросійські пісні, анекдоти, бувальщини величезний. Чимало їх Микола пам’ятав з Василівки. Один Яким вартий цілого тому — сідай та записуй. Ще вчора розповів бувальщину про свого хрещеного, як той вертався з поля й упіймав у житі червонецького півника, привіз додому, а півник уночі заговорив людським голосом — виявився чортом».
Але просто записувати не хотілося. Почував у собі більші сили, вогонь творчості спопеляв серце.
(550 сл.) (За Ю. Мушкетиком)