Забуття — доля великих?

Не кожний діяч культури міг стати виразником настроїв свого часу, його «візитною карткою». Разом із Дмитром Бортнян­ським й Артемієм Веделем Максим Березовський увійшов до іс­торії української музики як яскравий представник бурхливої, переломної для всієї світової культури епохи, що знаменувала перехід від бароко до класицизму.

У біографії Березовського, якщо порівнювати її з життєписа­ми інших українських композиторів вісімнадцятого століття, чи не найбільше «білих плям». Припускають, що він народився 1745 року в місті Глухові. Напевне, початкову музичну освіту майбутній композитор здобув у Глухівській музичній школі. Цей заклад готував професійні кадри для Санкт-Петербурзької придворної співочої капели. За характером музично-педагогічної діяльності це була школа мистецтв — перша та єдина на той час у Східній Європі. Безперечно, Березовський здобув ґрунтовну музичну освіту, адже його подальша доля пов’язана із Санкт- Петербургом і придворною співочою капелою.

Тоді в капелі працювало кілька видатних українських музи­кантів. Її членом був і граф Олексій Розумовський, майбутній фаворит і чоловік імператриці Єлизавети Петрівни. Брат Олек­сія, Кирило Розумовський (у недалекому майбутньому — геть­ман України), був великим шанувальником музики, меценатом

і, за свідченнями сучасників, усіляко підтримував своїх земля­ків при дворі. Існує версія, що Березовського привіз до Санкт- Петербурга саме Кирило Розумовський. Хай там як, але з п’ятдесятих років вісімнадцятого століття ім’я Максима Бере­зовського значилося в списку музикантів Петра III.

Великий князь Петро Федорович, який став імператором у 1762 році, отримав у подарунок від своєї тітки, імператриці Єлизавети, маєток. Петро III захоплювався музикою й непогано грав на скрипці. Біля свого палацу він звелів збудувати «Опер­ний дім», куди для постановок наймодніших тоді італійських опер запрошували відомих співаків з Італії. Саме тут уперше виступив як оперний співак (тенор) чотирнадцятирічний Максим Бере­зовський.

Уже із середини шістдесятих років він став визнаним майстром, твори якого із захопленням сприймали знавці та двір. Однак молодий музикант розумів, що треба завойовувати визнання в Європі.

1765 року Березовський виїхав до Італії в Болонью, де на той час процвітала Філармонічна академія. Ідейним наставником цього закладу був Джованні Мартіні, учитель Моцарта, а потім і Максима Березовського. Після атестаційного іспиту композитор покинув Болонью й вирушив у подорож Італією. Тут він позна­йомився з графом Олексієм Орловим, який звернув увагу на об­дарованого музиканта й частенько замовляв йому музичні твори. 1775 року Березовський виїхав на батьківщину на одному з ко­раблів графа.

Про діяльність композитора в останні два роки життя майже нічого не відомо. Знаємо лише, що після повернення з Італії Березовського зарахували до придворної співочої капели «без визначеного заняття». Очевидно, він писав пісні для хору, з яким працював.

Березовський — найталановитіший український композитор вісімнадцятого століття — помер у розквіті життя в самоті та бідності. Його передчасна смерть не вйкликала жодного відгуку в музичному середовищі, яке неодноразово використовувало його талант, виконавську майстерність і творчість. Невже за­буття — доля великих?

430 слів                                                                                         За  К. Зоркіною