В процесі взаємодії і спілкування людей через різні інтереси і погляди можуть виникати конфлікти. Конфлікт – відсутність згоди між двома або більше сторонами, якими можуть бути фізичні особи або групи працівників. При цьому кожна сторона робить все можливе, щоб була прийнята її точка зору і перешкоджає це робити іншій стороні. Це зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів двох чи більше людей.
Виникненню конфлікта передує конфліктна ситуація, яка передбачає:
– наявність об’єкта конфлікту (те, що викликає дану конфліктну ситуацію. Часто це зовнішній привід, а не причина);
– протилежні цілі учасників конфлікту;
– відсутність відкритих зіткнень, які усвідомлюються як конфлікт.
Обов’язковою умовою переростання конфліктної ситуації у конфлікт є певні дії з боку опонентів, направлені на досягнення своїх цілей. Такі дії називаються інцидентом. Формула конфлікту: К = конфліктна ситуація + інцидент.
Розходження людей у поглядах, розбіжність сприйняття й оцінок тих чи інших подій дуже часто призводять до спірної ситуації. Якщо ситуація, що склалася, становить перешкоду для досягнення поставленої мети хоча б одного з учасників взаємодії, то виникає конфліктна ситуація. Будь-якому конфліктові передує спірна ситуація, проте далеко не всяка спірна ситуація веде до конфлікту