СОН-КВІТКА

Такий день ясний, сонячний! На небі жодної хмарки, а земля вся парує, і над полем мерехтить марево. Але видно далеко-далеко. Вітер теплий пригортається до свіжих стрілок трави. Весняна рослина хутчіше пнеться з землі до сонця.

З далекої блакитної височини розливаються пісні жайворон­ків. Жайворонки вже спарувались і шукають собі затишне міс­течко для гнізда. Десь під горбиком, у прихованій ямці, ось-ось з’являться перші сіренькі яєчка.

Парами літають жовтогруді вівсянки і, вчепившись за гілочку, співають свою немудру пісеньку.

Іду поволі широким, ще сіруватим ланом. У ярку на пригріві трава зеленіша, хоч на дні ще лежать рештки сивого снігу.

А, здоров, сон-цвіту! Фіолетова зірка, з жовтою цяткою в цент­рі. Я нахиляюсь над першою весняною квіткою. Вона розкрила перед сонцем свої пелюстки. А листя майже немає — усе заросло волохатими волосинками, що рятують квітку від холоду. На ніч у квітки закриваються пелюстки, і їй не страшно навіть колю­чого морозу.

Поруч буйно розквітли проліски. І ряст тут-таки притулився, він зацвіте через день-два. Фіалка викинула перші листячка і стрілку майбутньої квітки. А далі й не встежиш, як почнуть щодня розквітати весняні квітки.

О, щось дзвенить над нами. Це петляє в повітрі невеликий смугас­тий джміль. Уперше пробує крила після зимового сну. Ось він опус­тився на сон-квітку. Заклопотано висосує теплий солодкий сік. А вгорі в’ється жовтий метелик, виблискуючи на сонці крильцями.

Над кожною квіткою пурхають комахи. їм весело і тепло після сну. Сон-квітка зацвіла — уже на щире тепло йдеться! (О. Копи-ленко; 230 сл.).

Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Такий день ясний, сонячний!
2. Розливаються пісні жайворонків.
3. Парами літають жовтогруді вівсянки.
4. Іду поволі широким, ще сіруватим ланом.
5. Квітка сон-цвіту.
6. Поруч буйно розквітли проліски.
7. Петляє в повітрі невеликий смугастий джміль.
3. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів.
Сон-квітка, мерехтить, марево, далеко-далеко, пригорта-
ється, розливаються, ось-ось, з’являться, жовтогрудий, немудра
пісенька, тут-таки, день-два, невеликий, уперше.
4. Продовжити речення.
1. З далекої блакитної височини…
2. Десь під горбиком…
3. Уперше пробує крила…
4. Над кожною квіткою…
5. Сон-квітка зацвіла…
5. За складеним планом стисло переказати текст.