Палац «Ластівчине гніздо»

Ця казкова споруда біля селища Гаспра стала символом Криму, своєрідною емблемою його Південного берега. Так само незвична й назва палацу — «Ластівчине гніздо». Палац збудова­ний за проектом архітектора Всеволода Шервуда. «Ластівчине гніздо» знайшло свого автора випадково: 1910 року Шервуд по­їхав до Криму у весільну подорож і несподівано дістав чудове замовлення — збудувати замок на скелі над морем. А через кіль­ка місяців проектування його почали будувати й завершили за дуже короткий термін.

Будівлю споруджено в неакадемічному стилі з порушенням усіх усталених законів творення форм і композиційно-худож­ніх канонів стилю. У її створенні проявилися не тільки творчі симпатії й пріоритети архітектора, а й легко простежуються ха­рактеристики соціального замовлення та вподобання замовни­ка. Дух захоплює сміливе розташування витонченої камерної споруди над високим урвищем Аврориної скелі. Сама думка про можливість зведення цієї будівлі в таких природних умовах здається безглуздою, але очевидне змушує повірити в її реаль­ність.

Невелика споруда (двадцять метрів завдовжки, десять мет­рів завширшки і дванадцять метрів заввишки) має вигляд чоти­рьох органічно пов’язаних форм: паралелепіпеда, двох кубів і циліндра, які ступінчасто розвиваються в бік моря. Об’ємно- просторове вирішення відповідає внутрішньому простору й плану: передпокою, вітальні, сходам на башту й опочивальням.

 

Така готична форма не випадкова. Вона з’явилася в період по­шуку новітньої мови й своєрідності архітектури на початку двадцятого століття. Цей період відзначено застосуванням нових будівельних і оздоблювальних матеріалів — залізобетону, металу, скла, кераміки, — розробкою нових конструкцій, оригінальними інженерними вирішеннями, унаслідок чого утворилася нова худож­ня система, названа модерном (з французької — «новітній», «сучасний»). Поява модерну як стилю стала реакцією на епоху еклектики, для якої було притаманне змішування стилів по­передніх епох. Проте не тільки стилістичні пошуки початку двадцятого століття були причиною народження такої незвич­ної за формою споруди.

За сімейними переказами, рід Шервудів бере початок від святого Хоми Шервуда, який жив в Англії в одинадцятому столітті. Це прізвище в перекладі з англійської означає «лісове графство». Цей топонім відомий усьому світові у зв’язку з іме­нем благородного шотландського заступника скривджених і бідняків Робіна Гуда, який переховувався в Шервудському лісі.

А поява представників цієї родини на російському небосхи­лі пов’язана ось із чим. За часів царювання Павла Першого ро­сійський уряд звернувся до англійського двору з проханням відрядити до Росії обізнану в технічній справі людину, яка б мала звання придворного механіка. Англійський уряд реко­мендував одного з найкращих на той час спеціалістів — Уїлья- ма Шервуда, який після приїзду до Росії взяв ім’я Василь Яко­вич. Імовірно, національне коріння й культурні традиції надихнули на початку двадцятого століття їхнього нащадка Всеволода Шервуда на відродження лицарського духу своїх предків у створеному образі романтичного палацу, що чимось невловимим нагадує творіння його діда. Цю приховану но­стальгію за Англією підтверджує й інший замок-мрія, що був побудований на шосе Київ-Канів одразу ж після «Ластівчиного гнізда».