Нематеріальні ресурси – це частина потенціалу підприємства, здатна приносити економічну вигоду, для якої характерна відсутність матеріальної основи та невизначеність розмірів отримування прибутків від його використання.
Види нематеріальних ресурсів (об’єктів інтелектувальної власності):
Об’єкти промислової власності:
a) Винахід – це позначене суттєвою новизною вирішення технічного завдання в будь-якій галузі народного госп–ва, яке забезпечує позитивний ефект (практичну цінність).
b) Корисна модель – це результат творчої діяльності людини, об’єктом якої може бути конструктивне вирішення пристрою або його складових частин.
c) Промисловий зразок – придатне до здійснення промисловим способом художнє вирішення конкретної форми виробу.
d) Товарний знак та знак обслуговування – це оригінальна позначка (ім’я, термін тощо), яка призначена для ідентифікації товару.
e) Зазначення походження товару – відображає назву країни (місцевості), яке використовується для позначення товару, особливі властивості якого обумовлюються, що є характерними для даного географічного об’єму.
f) Фірмове найменування – це стале позначення підпр-ва або окремої особи, від імені якої здійснюється вир–ча або ін. діяльність.
g) Способи захисту від недобросовісної конкуренції.
Об’єкти, охороняються авторським правом і суміжними правами:
h) Твори галузі науки, літератури та мистецтва;
i) Комп’ютерна програма – це об’єктивна форма подання сукупності даних та команд, призначених для забезпечення функціонування ЕОМ.
j) База даних – це іменована сукупність інформаційних одиниць у певній предметній сфері.
k) Технологія інтегральної мікросхеми – це зафіксоване на матеріальному носії просторово-геометричне розташування сукупності елементів інтегральної мікросхеми та зв’язки між ними.
l) Суміжні права – права, які примикають до авторського права, є похідними від нього (3 види: права виконавців, виробників фонограм, організацій мовлення).
Інші (нетрадиційні) об’єкти інтелектуальної власності:
Раціоналізаторська пропозиція –це технічне вирішення, яке є найбільш корисним для підприємства.
“ноу–хау” – незахищені охоронними документами і неоприлюднені знання чи досвід технічного, виробничого, управлінського або ін. характеру, що можуть бути практично використані в наукових дослідженнях та розробках.