ГОЛУБКА СИЗОКРИЛА

Панас поринув у роздуми. Увесь час бачив перед собою враз­ливі Гнатові очі. Коли бричка пішла піщаною дорогою, почав куняти. Нарешті знеміг сон.

Ось наче розкрилася перед ним таємнича брама, за якою вима­льовувалась країна, повита туманами. Важкі хмари нависли над нею, лише визирав крайок неба, ледве освітленого сонцем, що десь пірнуло, ніби втомившись змагатися з пітьмою. Мороком крилась земля, поросла бур’янами, жаб’ячою печерицею, колю­чим терном та плетивом дерези. Десь чувся людський гомін. Ні, то не гомін, а стогін. Наче стогнала земля, стогнали хмари, стог­нали обвітрені оселі. Де ж люди? Де жвавий лемент дітвори? Де спів юнацтва? Усе наче заснуло, принишкло. Панувала темінь, віковічна подруга ворожнечі, розбрату й хвороби.

На битому негодами шляху замаячила постать людини. Куди вона мандрує? У які краї? Може, шукає світу сонця? Може, несе у своїх грудях іскру, щоб розпалити вогнем, зігріти закуту мороком душу? Щось рідне пізнається в тій постаті. Стривай… Це ж вона. Голубка сизокрила. Куди понесла свою вроду і гордість дівочу? Хотів крикнути, назвати ім’я, заговорити голубливою мовою. Але уста, наче заворожені, не могли вимовити й слова. А постать від­далялась і куталась у непроглядному тумані, доки не щезла зов­сім, залишивши терпкий біль у серці… (І. Пільгук; 191 сл.).

Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Панас поринув у роздуми.
2. Нарешті знеміг сон.
3. На шляху замаячила постать людини.
4. Голубка сизокрила.

3. Лексична робота. Лемент (діалектне) — галас.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Лемент, сизокрилий, непроглядний, віддалялись, віковічний,
бур’ян, жаб’яча печериця, плетиво, юнацтво, негода.
5. Питання до тексту.

• Кого бачив вперед собою Панас?
• Що наснилося Панасові?
• Хто наснився головному герою?
• Як ставиться Панас до жінки, яка наснилася йому?
6. За складеним планом переказати текст.