Здавалось, далі пливти нема куди. Спереду Дніпро мов спинився в несподіваній затоці, оточений праворуч, ліворуч і просто зелено-жовтими передосінніми берегами. Але пароплав раптом звернув, і довга, спокійна смуга річки простяглася долі до ледве помітних пагорків на обрії.
Степан стояв коло поруччя на палубі, мимоволі пірнаючи очима в ту далечінь, і мірні удари лопастей пароплавного колеса, глухі капітанові слова коло рупора відбирали снагу в його думок. Вони теж спинялися в тій туманній далечині, де непомітно зникала річка, немов обрій становив останню межу його прагнень. Хлопець поволі глянув по ближчих берегах і трохи збентежився — на повороті праворуч виникло село, приховане доти за лукою. Серпневе
сонце стирало бруд з білих хаток, мережило чорні шляхи, що гналися в поле і зникали десь, посинівши, як річка. І здавалось, той зниклий шлях, з’єднавшись із небом у безмежній рівнині, другою галуззю вертався знову до села, несучи йому ввібраний простір. А третій шлях, скотившись до річки, брав до села свіжину Дніпра. Воно спало серед сонячного дня, і таємниця була в цьому сні серед стихій, що живили його своєю міццю.
Його село, те, що Степан покинув, теж стояло на березі, і зараз він несвідомо шукав спорідненості між своїм і цим селом, що випадково трапилось йому на великій путі. З жалем дивився, як тане воно, одсуваючись за кожним рухом машин, і от пасмо гидкого диму сховало його зовсім. Тоді Степан зітхнув. Може, це було вже останнє село, що він побачив перед містом (За В. Підмогильним; 234 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Здавалось, далі пливти нема куди.
2. Степан стояв на палубі, мимоволі пірнаючи очима в далечінь.
3. На повороті праворуч виникло село.
4. Степан шукав спорідненості між своїм і цим селом.
3. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів.
Несподіваний, праворуч, ліворуч, зелено-жовтий, передосін-
ній, поруччя, мимоволі, далечінь, непомітно, немов, мережило,
далечина, несвідомо.
4. Питання до тексту.
• Куди пливе головний герой?
• Що виднілося в далечині?
• Чому село так привернуло увагу Степана?
• Чому Степан так уважно придивлявся в те село?
5. Встановити послідовність речень.
1. Хлопець поволі глянув по ближчих берегах і трохи збенте¬жився — на повороті праворуч виникло село, приховане доти за лукою.
2. Може, це було вже останнє село, що він побачив перед містом.
3. Здавалось, далі пливти нема куди.
4. Серпневе сонце стирало бруд з білих хаток, мережило чорні шля¬хи, що гналися в поле і зникали десь, посинівши, як річка.
6. За складеним планом переказати текст.