Конфлікт – це відсутність згоди між двома чи декількома суб’єктами,зіткнення протилежних сторін, які можуть бути конкретними особами або групами працівників, а також внутр дискомфорт однієї особи. При конфлікті кожен суб’єкт нав’язує свою точку зору, цілі, думки, гостру суперечку і заважає, перешкоджає іншому суб’єктові чинити так само.
Умовою виникнення конфлікту або першоджерелом є конфліктна ситуація.
ФУНКЦІЇ:
1. Інформативна:
1) сигналізуюча — привертання уваги суспільства до якихось обставин, що вимагають втручання, на проблеми, що заважають подальшому розвитку підприємства (організації, трудового колективу);
2) комунікативна —обмін інформацією між учасниками конфлікту.
2. Інтегративна — впливає на співвіднош інтересів, структуру груп. Завдяки цій функції здійснюються:
• утворення груп, встановлення, підтримка нормативних і фізичних мене груп;
• встановлення і підтримка відносно стабільної структури внутріпіньогрупових і міжгрупових відносин;
• соціалізація й адаптація як індивідів, так і соціальних груп;
• створення і підтримка балансу сил і, зокрема, влади;
• стимулювання нормотворчості та соціального контролю;
• створення нових і відновлення існуючих соціальних норм та інститутів;
• пошук протиріч, що, у свою чергу, сприятиме суспільному розвитку;
• посил. внутріпіньогруп. інтеграції, зміцнення єдності групи, мобілізація внутр резервів, пошук прихильників, виявлення супротивників, неформ лідерів і неформ розміщення сил.
3. Регулятивно-розвиваюча (інноваційна) — за її допомогою відбувається усунення перешкод на шляху розвитку колективу (поліпшуються психологічні характеристики колективу, підсилюється соціальна активність, згуртованість і т.ін.). Конфлікт спонукає до змін, відкриває дорогу інноваціям.
4. Психотерапевтична (полегшуюча) — конфлікт знімає психологічну напруженість, дискомфорт. Якщо конфлікт вчасно виявлений і вирішений, це дає можливість запобігти серйозніших конфліктів, що ведуть до тяжких наслідків.
УЧАСНИКИ:
Учасники конфліктної ситуації не перебувають постійно у ворожих стосунках, а виступають в ролі опонентів як представники різних груп, підрозділів, організації в цілому. Тому сила кожного в досягненні перемоги неоднакова і визначається так званим рангом опонента. Так, опонентом першого рангу є індивід, який виступає від власного імені та переслідує особисті цілі; опонент другого рангу — це група, яка переслідує групові цілі; опонент третього рангу — структура, що складається з кількох груп, які взаємодіють. У більш складних організаційних структурах ранг опонентів може зростати.
Розрізняють чотири типи конфліктів в залежності від учасників:
внутріособистісний; міжособистісний; між особистістю і групою; міжгруповий.
НАСЛІДКИ:
А) позитивні:
1) виявлення й фіксації суперечностей, а також проблем у суспільстві, організації, групі. 2) розв’язання суперечностей
3) знімання соціальної напруженості та ліквідації стресової ситуації, допомагає «випустити пар», розрядити обстановку.
4) стабілізація соціальної системи, тому що при цьому ліквідуються джерела незадовол.
5) інтенсифікація й стимулювання груп творчості, сприяння мобілізації енергії для вирішення задач, поставлених перед суб’єктами.
5) з’ясування співвідношення сил соціальних груп чи спільнот і тим самим може застерегти від наступних, більш руйнівних конфліктів.
6) виникнення нових норм спілкування між людьми чи допомогти наповнити новим змістом старі норми.
7) сприяння адаптації робітника в колективі, оскільки саме під час конфлікту люди більшою мірою розкриваються.
8) задоволення не тільки первинних, але й вторинних потреб особи, її самореалізація та самоствердження.
Б) негативні:
1) стан дестабілізації і дезорганізації і організації.
2) уповільнення темпів соціального, економічного, політичного й духовного розвитку колективу в орг.
3) нові, більш деструктивні конфлікти.
4) зниження рівня організації системи, зниження дисципліни і, як наслідок, до зниження ефективності діяльності.
5) негативний вплив на соціально-психологічний клімат у групі: з’являються ознаки негативного психічного стану (почуття пригніченості, песимізму й тривоги), що призводять людину до стану стресу;
6) розчарування у своїх можливостях і здібностях, деінтенсифікація особи;
7) негативне оцінювання людиною своїх партнерів за спільною діяльністю, розчарування у своїх колегах і недавніх друзях;
відступ — мовчання, відсутність захопленості, відокремлення індивіда від групи.