НОВІ ВРАЖЕННЯ

Важко розвіяти думи, коли вони опановують почуттями, викликають бажання збагнути невідомий світ. Тоді кожна видима під час подорожі картина породжує живе слово великої повісті-поеми, і уява перегортає її сторінки, переноситься в епоху, ові­яну невмирущими піснями, переказами, думами.

Другий день мандрівки приніс нові враження. Пан Сухопень був у доброму гуморі. Він навіть посадив найнятого учителя в бричці поруч із собою і назвав його Іваном Петровичем. Та чому й не бути йому в доброму гуморі? Дуже припав до душі вчораш­ній бенкет у великосвітському палаці. Особливо сподобалося, як потішав придворний блазень гостей. А червона чирва, налатана ззаду на штанях, що мінилася в інші кольори, коли блазень кла­нявся панству, повертаючись задом до менш вельможних гостей, весь час мерехтіла в очах і викликала усмішку. Є чому повчитися з розваг панства і повезти у свій, хоч і не дуже вельможний, але багатий будинок.

До того ж пан Сухопень радів із нового придбання. Він пораду­вав вельможного Попова, подарувавши барана бухарської породи, а той у свою чергу подарував йому молоду дівчину-кріпачку Наталку, яка, прислужуючи у панських горницях, навчилася одя­гати панночок та зашнуровувати огрядну пані. Усю цю корисну науку має привезти Сухопень до свого будинку (І. Пільгук; 188 сл.).

Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Важко розвіяти думи.
2. Другий день мандрівки приніс нові враження.
3. Пан Сухопень радів із нового придбання.
4. Подарунок для пана.

3. Лексична робота.

• Бричка — легкий візок для їзди, іноді з відкидним верхом.
• Чирва — масть у гральних картах, позначена червоним сердеч¬ком, а також карта цієї масті. // Вирізана з дерева прикраса, яка за формою нагадує цю масть.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Дівчина-кріпачка, панночки, вельможний, ззаду, невмирущі,
повість-поема, невідомий, великосвітський.
5. Питання до тексту.
• Що породжує видима під час подорожі картина?
• Що приніс другий день мандрівки?
• Як звали головного героя?
• Чому пан Сухопень був у доброму гуморі?
• Де напередодні був пан Сухопень?
• Хто найбільше порадував пана на бенкеті?
• Що подарував Сухопень вельможному Попову?
• А що отримав від Попова?
6. За складеним планом переказати текст.